Translate

maandag 5 februari 2018

Gehaakte sfeerlichtjes, roeien met de riemen die je hebt

Welkom op mijn eerste blog! 

We beginnen meteen met iets wat iedereen vast wel eens heeft. Krap bij kas, het salaris is bijna op maar de maand nog (lang) niet.
Dan moet je dus inderdaad roeien met de riemen die je hebt. Ik heb zelf dus het nuttige met het nuttige verenigd. 
Mijn vriend en ik wonen in een appartement va 90m2 en we hebben veel te veel spullen verzameld afgelopen jaren. Tijd voor een grote opruiming dus. Alles wat we wegdeden hebben we op marktplaats gezet en zo hebben we een leuk bedrag opgehaald. Bovendien hebben we extra ruimte doordat de overbodige spullen nu weg zijn.
Daarnaast vind ik het heel leuk om te haken. Helaas kosten hobby's ook geld. Toch wel een beetje tegenstrijdig met het bovenstaande ben ik ook een verzamelaar. Ik had nog witte katoen en glazen potjes. 

Het werkt snel en best wel makkelijk. Hieronder schrijf ik het patroontje.
Haak een ketting van lossen, deelbaar door 2 die om het potje past. Niet te los meten want het moet wel mooi aansluiten!
sluit met een halve vaste in de eerste losse die je gehaakt hebt. Nu heb je een cirkel lossen. 
In elke losse 1 vaste haken, sluiten met een halve vaste.

Nu gaan we kruisjes maken met halve stokjes.

Haak 2 losse, haak een half stokje in de laatste vaste van de vorige tour achter de 2 losse.
Haak een half stokje in de 2e steek vanaf de 2 lossen. Haak een half stokje in de steek die je over geslagen hebt. Herhaal dit de hele tour. Op deze manier haak je kruisjes.

Herhaal deze tour tot je bij het smallere deel van je potje bent. Nu moet je wel een beetje passen of je moet gaan minderen.
Eerst begin je weer met een tour vasten. In je volgende tour vasten even kijken hoeveel je moet minderen. 
Hou er rekening mee dat je gelijkmatig mindert.
Wanneer je bij het rechte gedeelte komt, haak je op dezelfde manier kruisjes. 
Sluit af met een laatste tour vasten.
Hecht af en je sfeerlichtje is klaar! 

Nog een kleine tip, doe een beetje zand in het potje voor je het kaarsje erin zet. De bodem van zulke potjes is haast nooit helemaal plat.

4 opmerkingen: