Translate

woensdag 7 februari 2018

Liefde is: sloffen maken voor je vent

Afgelopen nacht was het -7 graden in het mooie Drenthe! Brr dat is niet mis voor een kou kleum als ik ben. Gelukkig is dan meestal mijn vriend er om mij warm te houden.

Helaas was dat afgelopen nacht niet het geval, voor zijn werk was hij zelf kou aan het lijden! Omdat ik altijd mijn koude voetjes tegen zijn warme benen mag houden, heb ik voor hem iets gemaakt om zijn voeten lekker warm te houden! Als hij thuis komt ligt het mooi voor hem klaar.


Gehaakte Slofsokken! Is dat niet heerlijk? Nu heb ik de eerste slofsok gemaakt toen hij thuis was, dus ik heb ze op maat gemaakt voor zijn bescheiden maat 46. Maar ze zijn gemakkelijk aan te passen aan elke voet tijdens het maken, het enige wat je daarvoor nodig hebt is de voet in kwestie.

Hieronder volgt hoe ik te werk ben gegaan.

Begin met een magische lus, of haak 5 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring.
Haak 2 beginlossen, haak 8 halve stokjes in de lus (of ring) sluit met een halve vaste in het eerste halve stokje (dus niet de 2 beginlossen)
Haak vervolgens 2 lossen, keer je werkje om. (deze lossen tellen niet mee als stokje, bij het sluiten van de toer vergeet je ze gewoon en sluit je af in het eerste halve stokje)

Toer 1.
Haak 3 halve stokjes, haak 2 stokjes in dezelfde steek, 1 stokje (plaats een steekmarkeerder), haak 2 stokjes in dezelfde steek, haak 5 stokjes, 2 stokjes in dezelfde steek, 1 stokje (plaats een steekmarkeerder), 2 stokjes in dezelfde steek, 2 stokjes, sluit de toer met een halve vaste. 

Toer 2 en volgende tot je de breedte hebt zodat hij om de tenen past.
Keer je werk
Haak toer 1 en meerder op dezelfde manier op de plekken van de steekmarkeerders.

Wanneer je op de breedte bent van de teen haak je verder zonder te meerderen tot je bij je enkel aankomt. Als je een hogere wreef hebt is het handig om daar ook even te meerderen. Blijven passen dus!

Dan wordt het tijd om plek te maken voor je enkel. Bij mijn vriend zijn slofsok heb ik de sok plat gelegd met de meerderingen aan de zijkanten. Vanuit het midden van de laatste toer heb ik 6 steken naar links en 6 steken naar rechts geteld. die heb ik open gehouden door daar steekmarkeerders te plaatsen.
De volgende toer heb ik halve stokjes gehaakt vanaf de ene steekmarkeerder tot de andere. 
Het werk keren, en de toeren herhalen tot de slofsok om de hele lengte van van de voet past. 
De laatste en de eerste steek van de toer tegen elkaar houden en aan elkaar haken. Zo heb ik de hiel gemaakt. Ik heb het lekker makkelijk gehouden.

Daarna heb ik met halve stokjes een aantal toeren gehaakt zodat hij lekker om zijn enkel zit. bij mijn eigen slofjes heb ik dat overigens niet gedaan.

Tipje: Schrijf op bij hoeveel steken je hebt moeten meerderen en hoeveel toeren je haakt. zo kan je de volgende slofsok haken zonder te passen en meten. Bovendien heb je dan 2 exact dezelfde slofsokken. Je kan dan ook verschillende paren haken, voor wanneer ze in de was zitten.

Het is een patroon wat best snel werkt en het resultaat is heerlijk! Je kan variĆ«ren met kleurtjes. 
Leuk valentijn cadeau of gewoon, zomaar. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten