Translate

woensdag 7 februari 2018

Recycled design, Home Made

In Nederland produceren we bijna 500 kilo afval per persoon per jaar. Ongeveer de helft daarvan leveren we gescheiden in, maar dan nog blijft er 250 kilo over. Ook daarvan worden weer dingen gescheiden. De laatste jaren zijn we gelukkig steeds meer op de goede weg. 

Een tijdje geleden werkte ik in een bedrijf dat 3D printmateriaal produceert. Interessant werk, vooral om te zien hoeveel er werd weggegooid. Zonde, ik wist gewoon dat er een betere bestemming moest zijn voor al die resten plastic.

Tijdens het winkelen in een tuincentrum kreeg ik een idee. Ik zag een Placemat waar plantjes op stonden. Die placemat was te duur naar mijn smaak, maar leek niet heel moeilijk na te maken. 



Zie hierboven de rol plastic, per dag werden er soms 3 van weggegooid bij het restafval. Met dat plastic en een klosje Henneptouw ben ik aan de slag gegaan.



Zie hierboven het resultaat. Ik heb het uiteinde van het plastic genomen, heb daar met het touw 8 vasten omheen gehaakt en het geheel gesloten in de 1e vaste met een halve vaste. Het plastic heb ik op de steken van het rondje gelegd en het touw erom heen gehaakt.

Omdat het best apart materiaal is om mee te haken moet je een beetje inschatten wanneer je moet meerderen. Het lijkt voor het grootste deel op het haken van een gewoon rondje.

Henneptouw kan je kopen in allerlei winkels, bijvoorbeeld een bouwmarkt, de Action, de Wibra en de supermarkt. Plastic kan je gebruiken van boodschappentassen. Je kan bijvoorbeeld ook textiel verwerken in de placemat voor een heel ander effect.

Veel plezier met recyclen!


1 opmerking:

  1. Voor de één afval, voor de ander het begin van een creatief idee. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen